Sju Dagar Kvar Att Leva – Carina Bergfeldt

Jag blev först introducerad till Carina Bergfeldt när hon för Aftonbladet skrev om Vaughn Ross, en dödsdömd fånge i Texas som hon träffade och intervjuade sju dagar innan han skulle avrättas. Dessa reportage har nu blivit en bok där Carina berättar om dödsstraff ur flera olika perspektiv.

Hon intervjuar en dödsdömd fånge, fängelsedirektören, prästen, offren och familjemedlemmar. Alla berättar sin historia och jag upplevde medkänsla för alla!

IMG_0484
Det var länge sen jag läste en bok som berörde mig lika mycket som Sju dagar kvar att leva. Jag läste ut den på en och samma dag, kunde inte lägga ifrån mig den!

Boken väckte många känslor i mig och jag fick stanna upp och ta några djupa andetag för att klara av att fortsätta läsa. Den här boken fick mig att tvivla på mänskligheten bara för att i nästa kapitel ge mig hopp igen!

Dödsstraff är något som berör mig djupt, jag tycker att dödsstraff är fel och borde inte existera.
Inte bara av den anledningen att oskyldiga människor avrättas, eller att det är en kostsam precess för samhället utan för att det i grund och botten är fel att någon lagligt ska ha rätt att mörda någon annan. (mord är den officiella dödsorsaken som skrivs på dödsbeviset när någon avrättas).
Det går emot allt det som jag i själen vet är sant och rätt. 

Det är ett komplext ämne som Carina lyckas visa i sin bok utan att hon själv tar ställning mot eller för.  Jag kan varmt rekommendera att du läser den!

Kommentera

