Recension: Liz Earle Botanical Shine Shampoo & Conditioner

Den senaste månaden har jag testat schampo och balsam från Liz Earle, ett brittiskt företag som är mest kända för sin Cleanse & Polish Cleanser som jag älskar och använder dagligen! Dessa produkter vann två priser år 2011 och finns för alla hårtyper.

 

 

INFO FRÅN LIZ EARLE

De aktiva ingredienserna i Botanical Shine Shampoo är Vitamin E, Västafrikanskt sheasmör som ska tillföra fukt samt extrakt från äpplen och apelsiner som ska ge håret glans. Det innehåller inga sulfater och ska därför inte torka ut håret eller påverka färgat hår, resultatet ska bli ett mjukt och glansigt hår.

Botanical Shine Conditioner finns i tre olika varianter beroende på hårtyp: normalt, torrt eller skadat samt fint eller oljigt hår. Alla är okej att använda på färgat hår. Jag har provat varianten för torrt eller skadat hår.
De aktiva ingredientserna är även här Västafrikanskt sheasmör, extrakt från äpplen och apelsiner och även yangu-olja. Resultatet ska bli ett mjukt, återfuktat hår som inte är frissigt.

MINA TANKAR

Jag gillar dessa produkter, doften påminner mig om ett spa, den där örtiga doften som man även känner igen från deras cleanser med ett fräscht inslag av citrus. Jag kan inte påstå att jag har sett en jättestor förändring i kvaliteten på mitt hår, det har blivit lättare att arbeta med och känns lite mer återfuktat jämfört med när jag använder ett vanligt schampo och balsam som man kan köpa i vilken affär som helst men skillnaden är inte tillräcklig för att jag ska älska produkterna.

Schampot är oerhört drygt och trots bristen på sulfater får man ett ordentligt lödder i håret. Hade balsamet varit mer effektivt och återfuktande hade jag nog fortsatt att använda de här produkterna men jag kommer nu gå tillbaka till min favorit från L’anza.

Är du ute efter ett bra dagligt schampo och balsam som inte innehåller skadliga kemikalier, inte är testade på djur och som inte kostar skjortan kan jag varmt rekommendera dessa. Har du varit lite tuff mot ditt hår som jag och behöver mer fukt så bör du nog välja något annat.

Mitt betyg: 3,5 poäng av 5

 

 

Kommentera

